2013. szeptember 6., péntek

Óvodai fejlesztő játékok

Fejlesztőjátékok   óvodásoknak




Mátrix játékok

Ajánlottak óvodás és kisiskolás korúaknak, 1 fő részére. 

Anyaguk laminált papír. 

Tartozékok: - négyzethálós alaplap (kb. 20 x 20 cm) 
                     - színes kártyák (9, 12, 16 vagy 25 darab). 

A játék menete: Az alaplap első oszlopában és a felső sorában egy-egy tulajdonság (pl. szín - mennyiség) van megadva. A sorok és oszlopok találkozásához, a két tulajdonság által meghatározott oda illő kártyát kell tenni. 

Használhatók még csoportosításra a különböző tulajdonságok alapján és sorba rendezésre.

Igény szerint más fajták készítését is vállalom! 

Fejlesztési területek: 
Az óvodai nevelésben: anyanyelvi nev., vizuális nev., matematikai nev., testi nev., környezeti nev. 
Képességek, készségek: 
    - forma, szín, mennyiség, irány, nagyság, rész-egész érzékelése, megfigyelése, megnevezése, egyeztetése, osztályzása 
    - viszonyfogalmak 
    - téri viszonyok 
    - térbeli elhelyezkedések 
    - síkban való tájékozódás 
    - téri orientáció 
    - vizuális észlelés 
    - vizuális memória 
    - vizuális differenciálás 
    - analizálás, szintetizálás 
    - szerialitás 
    - csoportosítás, több szempont szerint is 
    - sorozatalkotás 
    - tartós, szándékos figyelem 
    - türelem 
    - kitartás 
    - finommotorika, szem-kéz koordináció 
    - beszédkészség 
    - szókincs 
    - számolás 
    - elvont gondolkodás, matematikai állandóságok 
    - jobb - baloldaliság 
    - feladattudat, feladatkövetés 
    - szabálytartás 

Fajtái: 
    - katica (9 kártya, szín - mennyiség) 
    - labda (16 kártya, szín - mennyiség) 
    - ház (9 kártya, szín - szín) 
    - arc (16 kártya, forma - forma/érzelem) 
    - falevél (16 kártya, szín - forma) 
    - hópihe (12 kártya, forma - méret) 
    - irány (16 kártya, forma - irány) 
    - hely (16 kártya, forma - hely) 
    - nagyság (16 kártya, forma - nagyság) 
    - mértani 2. (16 kártya, forma - forma/egymáson) 
    - mértani 1. (25 kártya, forma - forma/egymás mellé téve) 

fejlesztőjáték   fejlesztőjáték   fejlesztőjáték
fejlesztőjáték   fejlesztőjáték   fejlesztőjáték
fejlesztőjáték   fejlesztőjáték   fejlesztőjáték
fejlesztőjáték   fejlesztőjáték  





MINI-DIFFI játékok


Ajánlottak: óvodás és kisiskolás korúaknak, 1 fő részére. 

Anyaguk: laminált papír. 

Tartozékok: - négyzethálós alaplap, fekete-fehér képekkel 
                     - színes kártyák (9 vagy 12 darab). 

A játék menete: A képek első ránézésre teljesen egyformák, ám alapos megfigyelés után minimális differencia fedezhető fel közöttük. A színes kártyáknak meg kell keresni az alaplapon lévő fekete-fehér párját. 

Igény szerint más fajták készítését is vállalom! 

Fejlesztési területek: 
Az óvodai nevelésben: anyanyelvi nev., vizuális nev., matematikai nev., testi nev. 
Képességek, készségek: - forma, szín, mennyiség, irány, nagyság, rész-egész érzékelése, megfigyelése, megnevezése, egyeztetése, osztályzása 
    - viszonyfogalmak 
    - téri viszonyok 
    - térbeli elhelyezkedések 
    - síkban való tájékozódás 
    - téri orientáció 
    - vizuális észlelés 
    - vizuális memória 
    - vizuális differenciálás 
    - analizálás, szintetizálás 
    - szerialitás 
    - tartós, szándékos figyelem, részletek megfigyelése 
    - türelem 
    - kitartás 
    - finom motorika, szem-kéz koordináció 
    - beszédkészség 
    - szókincs 
    - jobb - baloldaliság 
    - számolás 
    - elvont gondolkodás, matematikai állandóságok 
    - jobb - baloldaliság 
    - feladattudat, feladatkövetés 
    - szabálytartás 


Fajtái: 
    - gyerekek (12 kártya) 
    - ház (9 kártya) 
    - bácsi (12 kártya) 
    - fiú (9 kártya, kimondottan a bal-jobb gyakorlására) 
    - lány (9 kártya, kimondottan a bal-jobb gyakorlására) 


fejlesztőjáték   fejlesztőjáték   fejlesztőjáték
fejlesztőjáték   fejlesztőjáték  




Gyümölcsös társasjáték


Játszható: 3 éves kortól, 1-4 játékosnak. 

Tartalma: 1 játéktábla (kb. 37 x 37 cm) 
                 4x10 gyümölcsfigura
                 2 dobókocka (gyümölcsös, számos) 

A játék kezdete: minden játékos válasszon magának egy fát. A gyümölcsök dobozát nyitva helyezzük a játéktábla közepére. A dobást a legfiatalabb játékos kezdi, majd az óramutató járásával egyező irányban haladva egymás után felváltva dob mindenki. 
A játék célja: a választott fára mind a tíz gyümölcs felhelyezése, az győz, akinek ez először sikerül. 

Szabályok

Nagyon könnyű játékok: - a legkisebbek válogassák szét és tegyék a megfelelő fára a gyümölcsöket (játszható egyedül, vagy többen - versenyben). 
- felváltva dobunk a gyümölcsös kockával. Aki amit dob, azt a gyümölcsöt teszi a helyére, vagy mindenki csak a saját fáját "érlelheti". 
Könnyű játék: használjunk hagyományos 3 vagy 6 pöttyös dobókockát. A dobott pöttyökkel azonos mennyiségű gyümölcsöt lehet a saját fára tenni. 
Közepes nehézségű játék: használjuk a számos dobókockát. Aki a -1 vagy -2 jelet dob, annak egyet/kettőt levennie kell a saját fájáról. 
Nehéz játék: a számos és a gyümölcsös kockával egyszerre kell dobni. A számos megmutatja, mennyi gyümölcsöt kell feltenni/levenni. A gyümölcsös kocka megmutatja, hogy melyik gyümölcsből. Aki a négy gyümölcsöt egyszerre mutató oldalt dobja, az választhat, hogy melyikkel dolgozik. Aki az arcot dobja, annak a saját fájára kell tenni vagy onnan levenni. 
Nehezítés (bármelyik fokozatnál alkalmazható): csak pontos dobással lehet a játékot befejezni Ebben a játék megkezdése előtt kell megegyezni. 

fejlesztőjáték     fejlesztőjáték     fejlesztőjáték




Sünis társasjáték


Játszható: 3 éves kortól, 1-4 játékosnak. 

Tartalma: 1 játéktábla (kb. 37 x 37 cm) 
                 120 db "tüske" 
                 1 dobókocka 

A játék kezdete: minden játékos válasszon magának egy sünit. A tüskék dobozát nyitva helyezzük a játéktábla közepére. A dobást a legfiatalabb játékos kezdi, majd az óramutató járásával egyező irányban haladva egymás után felváltva dob mindenki. 
A játék célja: a választott süni mind a 30 tüskéjének helyére illesztése. Az győz, akinek ez először sikerül. 

Szabályok

Könnyebb játék: használjunk hagyományos 3 vagy 6 pöttyös dobókockát! A dobott pöttyökkel azonos mennyiségű tüskét lehet a saját sünibe illeszteni. 
Nehezebb játék: használjuk a számos, vagy két darab pöttyös dobókockát! A dobott pöttyökkel azonos mennyiségű tüskét lehet a saját sünibe illeszteni. 
Nehezítés (bármelyik fokozatnál alkalmazható): csak pontos dobással lehet a játékot befejezni Ebben a játék megkezdése előtt kell megegyezni. 

fejlesztőjáték     fejlesztőjáték      




Óra naptárral és időjárásjelzővel


A gyerekek időfogalmának, időérzékelésének kialakulása nehéz és hosszú folyamat. 
Tanuljuk játékosan az "időt"! 

Ajánlott: 5-12 éves korúaknak. Óvodai, iskolai (pl. hetesi munka) és otthoni használatra 

Anyaga: falemez, kb. 37 x 37 cm. 

Tartozékok: 6 db műanyag áthelyezhető jelzőtüske (év, évszak, hónap, nap, hét napja, ruházat). 
Választható: óvodásoknak fa óramutatók, 
                     iskolásoknak működő óraszerkezet. 

Feliratok nyelvi választéka: angol, német, francia, olasz, és spanyol 

Használjuk minden nap! Figyeljük meg az idő múlását, a változásokat és összefüggéseket! 
Olvassuk le és tanuljuk meg: 
    - az évszakokat
    - az év nagyobb eseményeit
    - a hónapokat
    - melyik évszakhoz melyik hónap tartozik
    - hány naposak a hónapok
    - a hét napjait
    - az órát (24 óráig) 
    - perceket, másodperceket
Kövessük figyelemmel az időjárás változását! Ebben segítségünkre vannak az időjárás elemeit megjelenítő állítható jelzők: 
    - a mutatós napsütés/felfőzet/csapadékjelző
    - a gumiszalagos szélerősség-jelző
    - a gumiszalagos hőmérsékletjelző. 
Válasszuk ki az időjárásnak megfelelő öltözéket! 
Színbeli eltérések lehetnek! 

fejlesztőjáték    




Fűzőcske, de okosan!


Ajánlott: óvodás korúaknak, 1 fő részére. 

Anyaga: papír, fa. 

Tartozékok: 
- 30 darab különböző nehézségű feladatkártya 
- 4 x 10 fagyöngy (13 mm átmérőjű) 
- golyóban végződő fűzőpálca (kb. 16 cm hosszú) 

A játék menete: A fűzőpálcára a kiválasztott feladatlap alapján kell a gyöngyöket felfűzni. A pálcán lévő golyónak bal oldalon kell lennie a képen és a kézben is. A gyöngyöket balról jobbra haladva kell leolvasni és felfűzni. Mivel a kártya és a tárgyak 1:1 arányúak, az elkészült munkát a képre helyezve a gyermek azonnal ellenőrizheti, hogy pontosan dolgozott-e. 
Nehezítési lehetőség: A kártyát a gyermek meghatározott ideig nézheti, memorizálhatja, majd lefordítja, emlékezetből kell a gyöngysort felfűznie. 

Már készítem azt a változatot, ahol a gyöngyök nem csak színükben, hanem formájukban is különbözőek. 

Fejlesztési területek: 
Az óvodai nevelésben: anyanyelvi nev., vizuális nev., matematikai nev., testi nev. 
Képességek, készségek: - szín, mennyiség, irány, ritmus, szabály érzékelése, megnevezése, egyeztetése 
    - diszlexia, diszgráfia prevenció 
    - másolás 
    - ritmus, szabály felfedezése, követése, szerialitás 
    - viszonyfogalmak, térbeli elhelyezkedések 
    - analizálás, szintetizálás 
    - jobb - baloldaliság 
    - sorozatalkotás 
    - tartós, szándékos figyelem 
    - türelem 
    - kitartás 
    - vizuális memória 
    - finom motorika, szem-kéz koordináció 
    - beszédkészség 
    - szókincs 
    - számolás 
    - feladattudat, feladatkövetés 
    - szabálytartás 

fejlesztőjáték    




Zoknipárosító


Ajánlott: óvodás korúaknak, 1-4 fő részére. 

Anyaga: laminált papír. 

Tartozékok: 12 vagy 24 pár zokni (más az alap, a minta, a gumirész és a lábujj-sarok színe). 

A játék menete: 
1. A gyerekek fordítsák a zoknikat színes felükkel felfelé!
Jól párosítottam? 
2. Válogassák szét a jobb- és ballábasokat (ez könnyebben megy, ha felforgatáskor azonos irányba is állították őket)! 
3.Keressék meg és tegyék egymás mellé a párokat!

Egyéb lehetőségek: 
Keresem a zoknim párját!: 
Az 1., 2. lépés azonos az alapjátékkal. 
3. Vegyünk ki egy zoknit, a gyerekeknek ne mutassuk meg! Áruljuk el az egyik tulajdonságát! 4. A játékosok válasszák külön (fordítsák le) azokat a zoknikat, amikre a kért tulajdonság nem illik! Ismételjük a 4-5. lépést, míg egyetlen zokni marad. Tényleg megtaláltuk a párját? 
Nehezítés: A felnőtt szerepét bízzuk egy gyermekre, mondja el ő a zokni tulajdonságait! 

Párkereső verseny: Az 1., 2. lépés azonos az alapjátékkal. Ezután felmutatunk egy zoknit. Az a győztes, aki előbb megtalálja a párját. 
Nehezítés: A kiválasztott zoknit nem mutatjuk meg, csak felsoroljuk a tulajdonságait.

Memória: 1. Fordítsuk a zoknikat fehér felükkel felfelé! A 2. lépés azonos az alapjátékkal. 3. Az ismert memória játékok szabályai szerint játszunk, csak egyet a bal-, egyet a jobblábas csoportból kell választani. 

Halmazalkotás: 1. lépés azonos az alapjátékkal. A zoknikat meghatározott tulajdonságok alapján kell szétválogatni. Lehet versenyezni is, ilyenkor adjunk minden gyereknek más feladatot! (Te válogasd a sárga, te a kék, te a piros pöttyös zoknikat!) 
Nehezítés: Érdekes helyzet áll elő, ha különböző részek színei szerint kell válogatni! Pl. piros alapú / sárga pöttyös. Ilyenkor némelyik zokni a két halmaz metszetébe kerül (pl. a képen), mindketten választhatják. 
Nehezítés: minden játékfajtánál elhagyjuk a 2. lépést.

Fejlesztési területek: 
Az óvodai nevelésben: anyanyelvi nev., vizuális nev., matematikai nev., testi nev. 
Képességek, készségek: - szín, irány, érzékelése, megnevezése, egyeztetése 
    - analizálás, szintetizálás 
    - jobb - baloldaliság 
    - párfogalom 
    - ellentétek 
    - több szempontú csoportosítás 
    - közös rész, kiegészítő halmaz 
    - tartós, szándékos figyelem 
    - türelem 
    - kitartás 
    - versenyhelyzet átélése 
    - vizuális memória 
    - beszédkészség 
    - szókincs 
    - feladattudat, feladatkövetés 
    - szabálytartás 

fejlesztőjáték     


Forrás:http://fejlesztojatek.uw.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése